Bach – Eternity: Cantatas BWV 20, 93, 3, 10, 116, 124 (recensie)

Yeree Suh, Leandro Marziotte e.a.
Chorus Musicus Köln, Das Neue Orchester o.l.v. Christoph Spering
Deutsche Harmonia Mundi (2cd)

Na vier cd’s te hebben opgenomen met Bachcantates op teksten van Luther richt Christoph Spering zich nu op de cantatecyclus van het kerkelijk jaar 1724-1725, de zogenaamde koraalcantates. De cantates van de helaas incompleet overgeleverde cyclus vormen volgens velen een hoogtepunt in het oeuvre van de componist. Spering hoort qua Bachopvatting niet bij de minimalisten, met een voor barokbegrippen substantieel koor en dito orkest. Toch klinken bij hem de texturen steeds licht en transparant, waardoor Bachs meesterlijke contrapunt steeds prachtig hoorbaar blijft. Die helderheid vind je ook terug bij zijn overwegend jonge zangersteam. Geen gewichtige contemplatie: Spering geeft ons een vreugdevolle, dansante Bach waarbij vooral de openingskoren opvallen door de vlotte, stuwende tempi. De kwaliteiten van Sperings interpretaties komen misschien wel het mooist tot uiting in cantate BWV 3, ‘Ach Gott, wie manches Herzeleid‘. Hoe heerlijk soepel en muzikaal zingt Tobias Berndt met zijn warme stemgeluid de coloraturen in de basaria ‘Empfind ich Höllenangst und Pein‘ . En opvallend dat Spering in het prachtige duet ‘Wenn Sorgen auf mich dringen‘ juist weer flink de tijd neemt, zodat de stemmen van sopraan Yeree Suh en altus Leandro Marziotte zich bijna sensueel om elkaar heen kunnen winden.

RSS
Follow by Email
Facebook
Twitter
LinkedIn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *