Antonio Salieri – Tarare (recensie)

Cyrille Dubois, Karine Deshayes, Jean-Sébastien Bou, Judith van Wanroij, Enguerrand de Hys, Tassis Christoyannis, Jérôme Boutillier, Philippe-Nicolas Martin, Marine Lafdal-Franc, Danaé Monnié

Les Talens Lyriques & Les Chantres du Centre de musique baroque de Versailles o.l.v. Christophe Rousset

Aparte Music (3 cd’s)

Antonio Salieri, vaak ten onrechte weggezet als de ouderwets aangelegde tegenstrever van Mozart, schreef drie opera’s voor Parijs; Tarare uit 1787 was de laatste en succesvolste. Hij bleef in deze werken trouw aan de stijl van zijn vriend en mentor Gluck: de muziek dient vooral de tekst en bestaat voornamelijk uit lange, vloeiende lijnen zonder opzichtig vertoon. Tarare is alleen al bijzonder omdat dit de enige opera is waarvoor de beroemde toneelschrijver Beaumarchais het libretto schreef; het maakt de nadruk op de tekst extra toepasselijk. Het betekent overigens geenszins dat de opera muzikaal oninteressant zou zijn: Salieri’s orkestratie is kleurrijk en treffend en stuwt de handeling waar nodig energiek voort. In de cast zitten geen zwakke schakels: Cyrille Dubois is met zijn hoge, heldere tenor een prachtige Tarare, en bij de andere rollen valt vooral ‘onze’ Judith van Wanroij op met haar warme sopraan en een voorbeeldige tekstexpressie. Maar de held van de opname is toch wel dirigent Christophe Rousset, die samen met zijn uitmuntend spelende Talens Lyriques de muziek opwindend tot leven wekt en zijn opnametrilogie van Salieri’s Parijse opera’s met verve voltooit. Een beter pleitbezorger voor zijn muziek had de componist zich niet kunnen wensen.

RSS
Follow by Email
Facebook